Meudon tunnel

Tussen Chaville en Meudon in het Franse departement Hauts-de-Seine, worden werken uitgevoerd aan de spoortunnel door aannemersbedrijf Chantiers Modernes / Vinci construction. 
De SNCF tunnel maakt deel uit van de uitbreidingswerken van het regionale treinnetwerk RER-C, één van de 5 lijnen die onderdeel uitmaakt van RER. RER is een Frans treinnet dat de voorsteden met het centrum van Parijs verbindt. 
De oorspronkelijke tunnel, gebouwd tussen 1898 en 1901, wordt nu voorzien van een parallelle galerij, evenals nooduitgangen voor de treinreizigers.

   

    

Na het boren van de tunnel worden wanden en plafond geconsolideerd d.m.v. Cantillana Gunidro 30 XA RP. 
Aannemer Chantiers Modernes / Vinci Construction opteerde voor dit natgespoten microbeton, omwille van zijn specifieke technische kenmerken en verwerkingseigenschappen, evenals zijn verhoogde chemische bestendigheid. 
Naast de technische oplossing, heeft Cantillana meegewerkt aan een logistieke oplossing om het product in een silo buiten de tunnel te stockeren. Vervolgens wordt het product gepompt in een horizontale trechter op maat van de tunnel die het product 2 km verder transporteerd zonder dat de kenmerken van het beton veranderen.