Leopold II tunnel
Renovatiewerken Leopold II tunnel
De Leopold II-tunnel verbindt Koekelberg met de stad Brussel en is met zijn 2 534 m de langste verkeerstunnel van België.
De Leopold II-tunnel werd in 1986 in gebruik genomen en dagelijks rijden er gemiddeld 80.000 voertuigen door. De tunnel vereist een grondige renovatie en aanpassing aan de nieuwste normen. Sinds 2018, geeft Brussel Mobiliteit als projectleider de bedrijven Denys en Jan De Nul de opdracht om de renovatie- en onderhoudswerken uit te voeren.
Deze bedrijven vertrouwden op Cantillana om een technische en logistieke oplossing te voorzien.
Voor dit project werd specifiek gekozen voor “Silogunit 40/4 XA RIG” spuitbeton omwille van zijn hoge aanvangssterkte en aanvangshechting, evenals zijn optimale elektrische geleidbaarheid welke een belangrijke vereiste was in combinatie met de toegepaste kathodische bescherming.
Dit spuitbeton wordt verwerkt via het principe van de droge spuitmethode en biedt een optimaal antwoord aan de werfnoden. De continuiteit van de werf wordt verzekerd door een spuitmachine ontworpen door Denys en bestuurd via een afstandsbediening door een gekwalificeerde operator.
Vanuit logistiek oogpunt stelde de werf verschillende beperkingen in levering. De gekozen oplossing is een combinatie van just-in-time bulkleveringen op de werf waarbij het product rechtstreeks in een mobiele horizontale silo wordt geblazen bij de tunnelingang. De silo verplaatst zich in de tunnel tot zo dicht mogelijk bij de werkzaamheden.


