Projet EOLE, Courbevoie
EOLE-project, toegangsschacht Courbevoie
Lijn E van het RER treinnetwerk is een van de vijf lijnen van het Réseau express régional-netwerk in de agglomeratie van Parijs. Met het project EOLE zal de RER E-lijn verlengd worden met 55 km ten westen van de Franse hoofdstad.
Hiermee wordt deze de meest gekoppelde lijn in Île-de-France, tussen oost en west, die door Parijs en La Défense loopt.
EOLE (Est-Ouest Liaison Express of Oost-west-expressverbinding) is een van de belangrijkste mobiliteitsprojecten in de regio Ile de France en maakt deel uit van de Grand Paris Express, die tot doel heeft het stadsvervoer te verbeteren.
EOLE omvat de renovatie van bestaande spoorwegen, de ontwikkeling en bouw van stations, evenals de aanleg van nieuwe spoorwegen, waaronder 8 km aan tunnels. De meest indrukwekkende tunnel zal worden geboord onder de wijk La Défense.
Projecteigenaar SNCF heeft het consortium, bestaande uit de bedrijven Eiffage Génie Civil, Razel-Bec, Sefi-Intrafor en Bouygues Travaux Publics, aangesteld voor de uitvoering van de werkzaamheden.
Om de tunnel naar de wijk La Défense te kunnen boren en om alle materieel, inclusief de tunnelboormachine, ter plaatse te krijgen, moest een grote toegangsschacht worden gegraven.
Het versterken van de 35 m hoge toegangsschacht, gelegen op de Place des Trois-Frères-Enghels in Courbevoie, werd gerealiseerd door middel van onze Gunisec 40 XA-spuitmortel, geleverd in druksilo.
Het spuitbeton werd voorzien van versneller en staalvezels, dit om te voldoen aan de hoge initiële eisen, waaronder 4 Mpa druksterkte na 4 uur. De combinatie van de druksilo en Gunisec 40 XA beperkt de rebound.
De schacht is nu voltooid, waardoor de prefab tunnelelementen kunnen worden aangevoerd door Eiffage Génie Civil naarmate de tunnelboormachine vordert.


